Proteststrikk i hippietid

Jeg har alltid hatt sansen for hønsestrikk. Først og fremst er det en mulighet til å få brukt litt restegarn – og til å lage helt unike strikkeplagg.

Sannsynligvis må du være i 60-årsalderen for å huske fenomenet hønsestrikk. Eller du kan være i midten av 30-årene, og med gru og gremmelse ha studert albumbildene av deg som barn, ikledt fargesprakende strikkeklær med fredsmerke, feministiske knyttnever og andre politisk korrekte mønstre.

Enten du var strikkeglad mamma eller forsvarsløs smårolling, handler det om atmosfæren på 1970-tallet, den gangen strikk var politikk og  de aller mykeste mennene var kledd i fargeglade mønstervester.

Strenge tradisjoner og normer

Betegnelsen hønsestrikk ble skapt av en dansk, strikkende nyfeminist med navn Kirsten Hofstätter. Hun hadde sett seg lei på at datidens garnprodusenter ikke solgte mønster uten at man også kjøpte det anbefalte garnet.

Strikking var i det hele tatt en hobby preget av strenge tradisjoner og normer. Dette var mange strikkeglade damer meget misfornøyde med, men det var Kirsten Hofstätter som tok saken i egne hender og oppfordret til strikkende ulydighet.

Hofstätters budskap var et brudd med alle strikketradisjoner og normer. Hønsestrikk ble til ved å strikke akkurat  hva man ville, og hvordan det falt seg.  Det resulterte i massevis av fargesterke barneklær, men også i gensere, kjoler, skjørt og strømper. Modellene ble til «Hønsetrik» i tre bind, utgitt på eget forlag i 1974, 1976 og 1980.

Strikkeekspert Annemor Sundbø forteller: – For unge norske strikkere var boken «Hønsestrik» ikke bare en kilde for anarkistiske strikkemønstre, men en vesentlig del av det politiske opprøret. Hønsestrikk var nesten synonymt med å ha en fri livsstil og være i mot autoriteter. Tradisjonelle strikkemønstre som reinsdyr og mann og kone ble supplert med ulike politiske symboler. I kombinasjon med de sterke fargene ble plaggene en skrikende protest i ånden fra «flower power» og «peace and love”.

Hønsestrikk i ny vri

I 2012 fikk hønsestrikken en renessanse da en genser i symboltung strikketeknikk dukket opp på coveret til rappeduoen i Karpe Diems CD «Kors på halsen og Ti kniver i hjertet». Genseren var designet av Cecilie Kaurin, som to år senere ga ut ut «Hønsestrikk til folket» i samarbeide med Linn Bryhn Jacobsen.

Selv gikk jeg på Deichmann bibliotek en original hønsestrikk-bok opp fra depotet for å kunne utstyre nærmeste familie med fargesterke mønsterplagg.

9788202430221
EnteI 2014 kom strikkeboken med ny og tidsriktig inspirasjon til mønsterstrikk. (Foto: CappelenDamm)

Men noen hønsestrikkbølge a la 1970-tallet ble det ikke, noe Annemor Sundbø forklarte slik:

— Jeg er ganske sikker på at vi aldri vil få wnoen reprise av myke menn mønsterstrikkede vester, sier hun med et smil. Mannen har vel aldri virket mer fortapt enn i et slikt kostyme.

Det blir nok heller klær til kvinner og barn og ganske sikkert detaljer i interiøret. Hønsestrikk egner seg gowdt til både puter og pledd.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s